Vol. 20 (2024)
Melhores Trabalhos GT6 ENANCIB 2022/2023

Uso das mídias sociais em bibliotecas universitárias: análise da atuação, desafios e perspectivas bibliotecárias

Júlio César Pinto Fernandes
Universidade Federal do Ceará
Gabriela Belmont de Farias
Universidade Federal do Ceará
Bio

Published 2024-08-12

Keywords

  • Atuação bibliotecária,
  • Competência em informação,
  • Competência midiática,
  • Competnências infocomunicacionais,
  • Bibliotecas universitárias,
  • Mídias sociais
  • ...More
    Less

How to Cite

Fernandes, J. C. P., & Farias, G. B. de. (2024). Uso das mídias sociais em bibliotecas universitárias: análise da atuação, desafios e perspectivas bibliotecárias. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–27. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2063

Abstract

It presents an analysis of librarian activities in relation to the use of social media in Brazilian university libraries, whose objective was to highlight the infocommunication skills, challenges and perspectives of librarians who work in communication activities that use media as a work tool. The research is exploratory, qualitative and quantitative in nature. As a technique to analyze qualitative data, categorization and coding were used, which are phases of the content analysis method proposed by Bardin. The study participants were 75 librarians who work in Brazilian university libraries, public and private, from the five regions of Brazil. Data collection was carried out through a semi-structured questionnaire prepared in Google Forms sent to librarians via email from the communication channel of the Brazilian Commission of University Libraries of the Brazilian Federation of Associations of Librarians, Information Scientists and Institutions. The results showed that social media is used as communication and dissemination tools for information products and services and is already consolidated in Brazilian university libraries. Participating librarians demonstrated that they have an awareness of infocommunication skills for effective action; the challenges highlighted involve training in the area of social media and its applications in the context of libraries, the need for well-established policies and guidelines for the use of these tools at the institutional level was highlighted. It concludes by pointing out that social media brings new perspectives to university libraries, especially regarding the performance and development of skills for librarians; There is recognition that social media has become even more consolidated in professional activities, looking towards a redefinition of performance practices. The need for university libraries to have policies and guidelines for the use of social media was highlighted.

References

  1. ANZOLIN, Heloisa Helena; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Biblioteca universitária como mediadora na produção de conhecimento. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 25, p. 801-817, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116827015.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.
  2. ARAÚJO, Walqueline Silva; PINHO NETO, Júlio Afonso Sá; FREIRE, Gustavo Henrique Araújo. O uso das mídias sociais pelas bibliotecas universitárias com foco no marketing de relacionamento. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 21, n. 47, p. 2-15, set./dez. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/34443. Acesso em: 12 out. 2021.
  3. BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
  4. BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
  5. BELLUZZO, Regina Célia Baptista; SANTOS, Camila Araújo dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19995. Acesso em: 15 abr. 2022.
  6. BORGES, Jussara. Competências infocomunicacionais: estrutura conceitual e indicadores de avaliação. Informação & Sociedade: Estudos, v. 28, n. 1, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/90962. Acesso em: 06 abr. 2022.
  7. BORGES, Jussara; BEZERRA, Lucas; DIOMONDES, Simone; COUTINHO, Leandro. Competências infocomunicacionais: um conceito em desenvolvimento. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 5, n. 1, 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/119451. Acesso em: 06 abr. 2022.
  8. CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
  9. COSTA, Rosa da Penha Ferreira da; MIGUEL, Marcelo Calderari; CARVALHO, Sandra Maria Souza de. A percepção da comunicação digital entre bibliotecários escolares: a integração social em um momento de pandemia. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 1-24, dez. 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5270. Acesso em: 05 jul. 2022.
  10. CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia, Robalino de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2008.
  11. DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016. Acesso em: 12 fev. 2020.
  12. FREIRE, Isa Maria. Barreiras na Comunicação da Informação. In: STAREC, Claudio (org.). Gestão da Informação, inovação e inteligência competitiva: como transformar a informação em vantagem competitiva nas organizações. São Paulo: Saraiva, 2012. cap. 2, p. 15-33.
  13. GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315. Acesso em: 10 nov. 2021.
  14. GOTTSCHALG-DUQUE, Cláudio. Bibliotecas e mídias sociais. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves (org.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília, DF: Ipea, 2017. p. 157-176.
  15. IZUAGBE, Roland; ISRAEL, Ifijeh Goodluck; ILO, Promise Ifeoma. Retooling the concept of Information Service Provision: imperatives for libraries in developing countries in times of pandemic. In: VIRTUAL CONFERENCE OF THE WESTE AND CENTRAL AFRICAN RESEARCH AND EDUCATION NETWORK, 6., 2021, São Paulo. Artigo. 2021. p. 1-11.
  16. LANKES, Richard David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo: FEBAB, 2016.
  17. LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
  18. MACIEL, Camila Emilia Catoni Custódio; TREVISOL NETO, Orestes. Diretrizes para uso de mídias sociais nas bibliotecas universitárias da Associação Catarinense das Fundações Educacionais - ACAFE. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 388-409, maio/ago. 2019. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1222. Acesso em: 12 jul. 2022.
  19. MORIGI, Valdir José; PAVAN, Cleusa. Tecnologias de informação e comunicação: novas sociabilidades nas bibliotecas universitárias. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 1, p. 117-125, jan./abr. 2004. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/20507. Acesso em: 10 out. 2021.
  20. MURIEL-TORRADO, Enrique et al. Serviços on-line das bibliotecas universitárias brasileiras. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317540270_SERVICOS_ON-LINE_DAS_BIBLIOTECAS_UNIVERSITARIAS_BRASILEIRAS. Acesso em: 10 jun. 2022.
  21. MURPHY, Joe; MOULAISON, Heather. Social networking literacy competencies for librarians: exploring considerations and engaging participation. In: NATIONAL CONFERENCE OF THE ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES, 14., 2009, Seattle. Artigo. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2009. p. 1-6.
  22. NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 173-193, jan./mar. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23050. Acesso em: 12 set. 2021.
  23. PRADO, Jorge Moisés Kroll do; CORREA, Elisa Cristina Delfini. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 165-181, jul./set. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/35786. Acesso em: 11 out. 2021.
  24. SANTA ANNA, Jorge; CALMON, Maria Aparecida de Mesquita. O bibliotecário atuante em bibliotecas universitárias no Século XXI: a necessidade de adequação ao moderno profissional da informação (MIP). Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 49–67, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2127. Acesso em: 12 mar. 2020.
  25. ZAIDAN, Tiago Eloy. As mídias digitais online no contexto da comunicação organizacional das bibliotecas. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 30, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/5434/4437. Acesso em: 12 set. 2021.