Vol. 20 (2024)
Melhores Trabalhos GT6 ENANCIB 2022/2023

READING ROOMS IN SCHOOLS:: librarian praxis and socioeducational actions in Cachoeiro de Itapemirim/ES

Lais Lupim Santos Gomes
UFES
Gleice Pereira
UFES

Published 2024-08-12

Keywords

  • reading room,
  • socioeducationalfFunction,
  • Librarian praxis

How to Cite

Lupim Santos Gomes, L., & Pereira, G. (2024). READING ROOMS IN SCHOOLS:: librarian praxis and socioeducational actions in Cachoeiro de Itapemirim/ES. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–21. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2058

Abstract

The present study constitutes an ongoing research report on the socio-educational function of reading rooms belonging to the Municipal Education Network of Cachoeiro de Itapemirim, in the state of Espírito Santo. This work aims to investigate how the application of librarian praxis can significantly contribute to the enhancement of these educational environments. To achieve this objective, we will adopt the Case Study method to analyze the data obtained, thus characterizing the research as applied. This methodological approach allows for a deeper understanding of the current situation, providing valuable insights for subsequent analysis and the proposition of strategies for the development of these spaces as centers for learning and socio-educational growth. The preliminary results of this study present a diagnostic analysis of the current condition of the reading rooms in municipal schools, using data collected both through the city's transparency portal and through information obtained from the education department. Additionally, the research has allowed us to understand how the reading room can be integrated into schools through a solid project, as well as librarian praxis as a differential for the development of these spaces.

References

  1. ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.
  2. BRASIL. Ministério da Educação. Resumo Técnico – Censo Escolar 2022. Brasília: Inep, 2023a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf. Acesso em: 15 mar. 2024.
  3. BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do país. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12244.htm. Acesso em: 15 mar. 2024.
  4. CALAZANS, A. T. S. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. In: MUELLER, S. P. M. Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesaurus, 2007. p. 39-62.
  5. CARMO, A. C. L. C. do; LIMA, A. P.; FERREIRA, L. S. v. 3., 2016, Natal. Sala de leitura: sua importância na formação do aluno-leitor. Natal, 2016. v. 3 Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD4_SA5_ID1854_15082016221448.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
  6. CHAVES A. No Espírito Santo, CRB-6 fiscaliza instituições em Cachoeiro de Itapemirim e Anchieta. Disponível em: https://crb6.org.br/materias/no-espirito-santo-crb-6-fiscaliza-instituicoes-em-cachoeiro-de-itapemirim-e-anchieta. Acesso em: 8 mar. 2024.
  7. GADOTTI, M. Pedagogia da praxis. São Paulo: Cortez: IPF, 1995.
  8. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Caderno de Conceitos e Orientações do Censo Escolar 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/caderno_de_instrucoes/Caderno_de_Conceitos_e_Orientacoes_do_Censo_Escolar_2020.pdf. Acesso em: 27 set. 2021.
  9. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE) . Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
  10. MARX, K. O capital: crítica da economia política. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
  11. MOTOYAMA, J. F. M.; SOUZA, R. J. Biblioteca escolar x sala de leitura: uma análise reflexiva da realidade de Presidente Prudente (SP). Revista Bibliomar, v. 19, n. 2, p. 238-264, 2020. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/15354. Acesso em: 17 mar. 2023.
  12. PREFEITURA MUNICIPAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM. Nossas Escolas. 2023. Disponível em: https://www.cachoeiro.es.gov.br/site-pmci/wp-content/uploads/2023/02/nossas-escolas-2023.xls.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.
  13. PREFEITURA MUNICIPAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM. Controladoria Geral do Município. Portal da Transparência. servidores. Disponível em: https://transparencia.cachoeiro.es.gov.br/transparencia/rh/servidores. Acesso em: 15 mar. 2023.
  14. SANTOS, P. S. Biblioteca escolar e sala de leitura. Biblioteca Escolar em Revista, v. 6, n. 2, p. 28-47, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-5894.berev.2018.143688. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/143688 Acesso em: 24 jun. 2023.
  15. SILVA, R. A. da. O conceito de práxis em Marx. 2017. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
  16. SHERA, J. H. Epistemologia social, semântica geral e biblioteconomia. Ciência da Informação, v. 6, n. 1, 1977. DOI: 10.18225/ci.inf..v6i1.92 Acesso em: 12 mar. 2023.
  17. STAKE, R. E. The art of case study research. Thousand Oaks: Sage, 1995.
  18. TARGINO, M. G. Práxis bibliotecária. Informação & Sociedade: estudos, v. 7, n. 1, 1997.
  19. VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. 2. ed. São Paulo, SP: Expressão Popular: 2011.
  20. YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. São Paulo: Bookman, 2001