O bibliotecário, a acessibilidade e a inclusão: uma perspectiva social de atuação
Published 2025-01-10
Keywords
- Social inclusion,
- Accessibility,
- Social formation of the librarian,
- Social responsibility
How to Cite
Copyright (c) 2025 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article addresses social inclusion as a central theme of the 2030 Agenda, a document drafted by the UN in 2015, of which Brazil is a signatory. It explores the crucial role of librarians as agents who ensure the rights of excluded individuals and highlights the importance of training these professionals in this area. The Brazilian Inclusion Law (LBI) is presented as a legal framework that has driven changes and adaptations in both public and private institutions in the country, aiming to promote the inclusion of people with disabilities. In this context, the relevance of inclusion policies specifically targeting this group is emphasized. The article also focuses on the importance of librarians' social responsibility, which goes beyond fulfilling legal obligations, emphasizing the need to promote equal access to information and the inclusion of all users, regardless of their physical conditions or abilities. Additionally, the creation of inclusion courses within Library Science curricula is highlighted as a means to equip future librarians with an understanding of issues related to diversity, accessibility, and inclusion. The objective is to reflect on the librarian's education and their preparedness for the social causes and demands focused on accessibility and inclusion. The methodology employed includes the indicial paradigm, exploratory research, and descriptive-analytical analysis. The article concludes that professional training is essential for the development of inclusive practices and services in libraries, providing a welcoming environment and ensuring equitable access to information for all
References
- ASHELY, Patrícia Almeida (Coord.). Ética e responsabilidade social nos negócios. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.
- BRAGA, Ana Nogueira; BAHIA, Sergio Rodrigues. A temática da inclusão na formação do bibliotecário: análise das ementas dos cursos presenciais das universidades federais de biblioteconomia no Brasil. In: SANTOS, Ana Paula Lima dos; PINTO, Fabiana de Melo Amaral Gonçalves. Horizontes convergentes: pesquisas interdisciplinares em informação. 1. ed. Florianópolis: Rocha soluções gráficas (selo Nyota), 2023.
- BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 23 dez. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 17 jul. 2023.
- BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 17 jul. 2023
- BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro, de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, de 18.11.2011 e republicado em 18.11.2011 - Edição extra. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso: em 18 jul. 2023.
- BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União. Brasília, 07 jul. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso: em 17 jul. 2023.
- BRASIL. Lei 14.624/2023, de 17 de julho de 2023. Altera a Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 (Estatuto da Pessoa com Deficiência), para instituir o uso do cordão de fita com desenhos de girassóis para a identificação de pessoas com deficiências ocultas. Diário Oficial da União. Brasília, 17 jul. Disponível em:
- https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14624.htm. Acesso em: 02 ago. 2023.
- CAJAZEIRA, Jorge Emanuel Reis. In: A incorporação da responsabilidade social na gestão. Revistas Gerenciais, n. especial, v. 5, p. 13-20, 2006. (Entrevista).
- GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed, 5 reimp. São Paulo: Atlas, 2017.
- GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
- FEDERAÇÃO Internacional de Associações e Instituições Bibliotecárias; UNESCO. Manifiesto IFLA por la Biblioteca multicultural: la biblioteca multicultural: portal de acceso a una sociedad de culturas diversas en diálogo, 2008. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s32/pub/MulticulturalLibraryManifesto-es.pdf/. Acesso em: 17 jul. 2023.
- FEDERAÇÃO Internacional de Associações e Instituições Bibliotecárias. Bibliotecas para cegos na era da informação: diretrizes de desenvolvimento. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/ebooks/343463.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.
- FEDERAÇÃO Internacional de Associações e Instituições Bibliotecárias; UNESCO. Declaração de Lyon. Sobre Acesso à Informação e Desenvolvimento. 2014. Disponível em: https://www.lyondeclaration.org/. Acesso em: 17 jul. 2023.
- MIRANDA, Sulamita Nicolau de. Acessibilidade ao usuário surdo e com deficiência auditiva em bibliotecas universitárias: o caso da UNIRIO. 175 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Biblioteconomia, 2015. Disponível em: http://www.unirio.br/ppgb/arquivo/Dissertacao%20Sulamita%20Miranda.pdf. Acesso em: 08 jul. 2023.
- MORAES, Marielle Barros de. A formação do bibliotecário nas tessituras do contemporâneo: a responsabilidade social e o acesso à informação na ordem do dia. Revista EDICIC, v.1, n.2, p.103-121, Abr./Jun., 2011.
- Disponível em: https://ojs.edicic.org/index.php/revistaedicic/article/view/34/36. Acesso em: 10 jul. 2023.
- MORAES, Marielle Barros de. Responsabilidade social bibliotecária (RSB): o que significa em tempos de rupturas democráticas? Em: SPUDEIT, Daniela; MORAES, Marielle de. (Orgs.). Biblioteconomia social: epistemologia transgressora para o século XXI. São Paulo: Abecin, p. 49-76, 2018.
- ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.
- SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
- VELOSO, Letícia Helena Medeiros. Ética, valores e cultura: especificidades do conceito de responsabilidade corporativa. Em: ASHELY, Patrícia Almeida (Coord.). Ética e responsabilidade social nos negócios.2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005. p. 2-16.
- WELLICHAN, Danielle da Silva Pinheiro; MANZINI, Eduardo José. Com a palavra, o usuário com deficiência e a realidade vivenciada nas bibliotecas. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, e-126836, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126836/88478. Acesso em: 21 out. 2023.