Vol. 21 (2025)
Melhores Trabalhos do CBBD 2024

Experience report:: the use of social networks as a connection tool between the academic community and the products and services offered by the Library of the School of Engineering, Ilha Solteira – UNESP

Marilia Gabriela Pereira
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
Raiane da Silva Santos
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Published 2025-05-28

Keywords

  • Reference service,
  • Instagram Insights,
  • Digital platforms,
  • University libraries

How to Cite

Pereira, M. G., & Santos, R. da S. (2025). Experience report:: the use of social networks as a connection tool between the academic community and the products and services offered by the Library of the School of Engineering, Ilha Solteira – UNESP. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 21, 1–19. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2119

Abstract

Digital tools have revolutionized the way people share and receive information, and are currently being strongly applied in educational and institutional contexts. In this context, the aim of the study was to describe and evaluate the experience of the Library of the School of Engineering, Ilha Solteira – UNESP in the use of social media. The methodology employed was qualitative research, of an exploratory and descriptive nature, based on a literature review and reports from the authors. The discussions presented in this work reveal that the social media platforms of the FEIS Library play an essential role in increasing its visibility and promoting its services. Through these tools, the FEIS information unit has fulfilled its social role in the dissemination of knowledge, in providing reference services, and in supporting research, teaching, and extension activities.

Keywords: Reference service. Instagram Insights. Digital platforms. University libraries. Social media. Users.

References

  1. ALMEIDA FILHO, C.; SHINTAKU, M. A efetividade da oferta de serviço de referência via WhatsApp em uma biblioteca universitária. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 22., 2023, Florianópolis. Anais [...] São Paulo: FEBAB, 2023. 11 p. Disponível em: https://portal.febab.org.br/snbu2023/article/view/2759/2821. Acesso em: 29 jul. 2024.
  2. COELHO, F. M. T. S.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. O Youtube como instrumento de estímulo ao processo de aprendizagem nas universidades. Intersaberes, Curitiba, v. 14, n. 31, p. 20-36, mar. 2019. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/bitstream/handle/1/351/O%20Programa%20de%20Perman%C3%AAncia%20do%20Centro%20Universit%C3%A1rio%20UNINTER.pdf?sequence=1. Acesso em: 31 mar. 2024.
  3. CUSTÓDIO, C. Q.; NOCERA, T. P. A presença da Biblioteca Antonio Candido/IEL/UNICAMP nas redes sociais: aproximando produtos e serviços ao público e potencializando ações. Saberes Universitários, Campinas, v. 3, e024004, 2024. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/saberes/article/view/18654/13206. Acesso em: 30 jul. 2024.
  4. DOURADO, B. Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2025, com insights, ferramentas e materiais. Florianópolis, 2025. Disponível em: https://www.rdstation.com/blog/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/. Acesso em: 25 mar. 2025.
  5. GIL, C. B. O. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019. 248 p.
  6. INSTAGRAM. Painel profissional: insights sobre conteúdo [perfil da Biblioteca FEIS]. [S. l.], 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/accounts/insights/content/?media_type=all&metric=accounts_engaged&sort_by=highest&timeframe=90&view_type=card. Acesso em: 24 mar. 2025.
  7. LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Mariana, v. 2, n. 3, p. 86-107, 18 dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20/18. Acesso em: 29 jul. 2024.
  8. MAGALHÃES, A. S.; PINHEIRO, A. C. L.; SILVA, A. P. L.; ALVES, K. L. F.; SANDES, L. C. M. Gerenciamento de redes sociais na sociedade da informação: uma reflexão sobre o uso do aplicativo Instagram como um instrumento de marketing pelo sistema integrado de bibliotecas da UNIVASF. Informação & Universidade, São Paulo, v. 3, p. 1-11, 2022. Disponível em: http://reviu.febab.org.br/index.php/reviu/article/view/37/41. Acesso em: 27 jul. 2024.
  9. MARTINS, B. I.; ALBUQUERQUE, L. C. E.; NEVES, M. Instagram Insights: ferramenta de análise de resultados como nova estratégia de marketing digital. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 20., 2018, Juazeiro. Anais [...] São Paulo: INTERCOM, 2018. p. 1-15. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2018/resumos/R62-1138-1.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
  10. MONTEIRO, J. C. S. Dá um like, se inscreve no canal e compartilha o vídeo: a atuação de professores como booktubers no youtube. Humanidades e Inovação, [s. l.], v. 7, n. 6, p. 276-285, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2448. Acesso em: 24 mar. 2025.
  11. MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/apraxis/v17n48/2178-2679-apraxis-17-48-60.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
  12. NUNES, M. S. C.; CARVALHO, K. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 173-193, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/LCcVhWXmMt6ydMmG6Gmmmzw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2024.
  13. PAIVA, L. S.; LIMA, A. P. F. A influência das redes sociais no comportamento do consumidor: uma revisão da literatura. Journal of Technology & Information, Olomouc, v. 4, n. 1, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://zenodo.org/records/10119496. Acesso em: 30 jul. 2024.
  14. PEREIRA, M. A. M.; COSTA, E. J.; LIRA, E. G.; ALMEIDA, G. S.; BATISTA, M. C. Geração digital na educação: desafios e adaptações. Amor Mundi, Santo Ângelo, v. 5, n. 2, p. 289-296, 2024. Disponível em: https://journal.editorametrics.com.br/index.php/amormundi/article/view/426/359. Acesso em: 30 jul. 2024.
  15. PONTES, E. M.; SANTOS, M. K. O uso das redes sociais no âmbito das bibliotecas universitárias federais brasileiras. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais [...] São Paulo: FEBAB, 2011. 13 p. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/1/6205/1/370-2620-1-PB.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
  16. SANTOS NETO, J. A.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Bibliotecas universitárias das instituições estaduais de ensino superior paranaenses e a mediação da informação no facebook. RDBCI: Revista Digital Biblioteconomia e Ciência da Informação, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 442-468, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8648210/pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
  17. SANTOS NETO, J. A.; BARROS, D. B. S. Mediação da informação no Instagram da Biblioteca Central UFPA: um estudo de caso do perfil @bcufpa. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 01-22, 1 jan. 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1826/1383. Acesso em: 29 jul. 2024.
  18. SANTOS, R. S.; BARBOSA, J. J.; SOUZA, S. M. C. Três anos de redes sociais na biblioteca da Unesp de Ilha Solteira: avaliação na percepção dos usuários. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18., 2014, Belo Horizonte. Anais [...] São Paulo: FEBAB, 2014. p. 3834-3848. Disponível em: http://repositorio.febab.libertar.org/items/show/6818. Acesso em: 29 jul. 2024.
  19. SILVA, V. B. Marketing digital como ferramenta estratégica e as oportunidades nas redes sociais. Revista de Economia, Empresas e Emprendedores, Funchal, v. 2, n. 1, p. 25-62, 21 mar. 2016. Disponível em: https://revistas.ponteditora.org/index.php/e3/article/view/20. Acesso em: 27 jul. 2024.
  20. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - UNESP. Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira - FEIS. Diretoria Técnica de Biblioteca e Documentação. Estrutura da biblioteca. Ilha Solteira: Unesp, 2023a. Disponível em: https://www.feis.unesp.br/#!/biblioteca/historico/estrutura/. Acesso em: 29 jul. 2024.
  21. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - UNESP. Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira - FEIS. Diretoria Técnica de Biblioteca e Documentação. Histórico. Ilha Solteira: Unesp, 2023b. Disponível em: https://www.feis.unesp.br/#!/biblioteca/historico/historico/. Acesso em: 29 jul. 2024.
  22. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - UNESP. Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira - FEIS. SEBRAE aqui. Eventos presenciais. FEIS FIT: Feira de Inovação Tecnológica da Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira. Ilha Solteira: Unesp, 2024. Disponível em: https://www.feis.unesp.br/#!/inovacao--dt/inovacao-dt/sebrae-aqui-novo/eventos-e-cursos/presencial/. Acesso em: 24 mar. 2025.