Design Thinking for EESC/USP Library services and products during the COVID-19 pandemic
Published 2024-08-10
Keywords
- Design Thinking,
- Agile management,
- Strategic planning,
- Remote support,
- Innovation
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Design Thinking led the strategic planning of the library, which during the COVID-19 pandemic met the information needs of the academic community, according to the principles of agile management of processes and projects. The action plan considered the results of the satisfaction survey, the behavior of students regarding the use of the library’sproducts and services, and the goals established in the academic project of São Carlos School of Engineering at the University of São Paulo for 2019-2023. Agile management contributed to organizational innovation and the transformation of service flows. The library’s building remodeling created collaborative and dynamic spaces to further boost study, research and innovation.
References
- ARAUJO, E. M. de; SILVA, E. G.; DIMÁRIO, C. J. K. Bibliotecas acessíveis: uma realidade da EESC e do IQSC da USP. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação,[S. l.], v. 18, n. 3, p. 1-17, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1908. Acesso em: 19 out. 2023.
- ARAUJO, E. M.; CASSIN, F. H.; LABELA, J. F.; SILVA, A. N. R. da; WENDLAND, E. C. Campanha de divulgação, vinculação e unificação dos identificadores digitais de docentes da EESC-USP: resultados durante a pandemia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 21., 2020, Goiânia. Anais [...] Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2020. p. 928-942. Disponível em: https://repositorio.usp.br/directbitstream/086ee7fa-41e3-45c3-8387-e12942fe7aa0/snbu.pdf. Acesso em: 15 out. 2023.
- AMARAL, D. C.; CONFORTO, E. C.; BENASSI, J. L. G.; ARAUJO, C. de. Gerenciamento ágil de projetos: aplicação em produtos inovadores. São Paulo, Saraiva, 2011.
- BROWN, T. Design thinking. Harvard Business Review, v. 86, n. 6, p. 85-92, jun. 2008. Disponível em: https://inno-strtr.fastcarstudio.com/wp-content/uploads/2022/11/Harvard-Business-Review-on-Design-Thinking.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.
- BROWN, T. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
- CASSIN, F. H.; PASCHOALINO, R. A.; ROMANETTO, L. de M. Programa de educação de usuários da EESC-USP: experiência com os alunos ingressos na graduação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais [...]. São Paulo: FEBAB/ACB, 2013. p. 1361-1371. Disponível em: https://www.portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1354. Acesso em: 8 nov. 2023.
- IDEO. Design thinking para bibliotecas: um toolkit para um design centrado no usuário. Tradução de Adriana Souza. Revisão de Paula Macedo. São Paulo: Instituto de Políticas Relacionais, FEBAB & IDEO, 2017. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/1537. Acesso em: 10 abr. 2023.
- JULIANI, J. P.; CAVAGLIERI, M.; MACHADO, R. B. Design thinking como ferramenta para geração de inovação: um estudo de caso da Biblioteca Universitária da UDESC. InCID: Rev. de Ciência da Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 66-83, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/100887. Acesso em: 10 abr. 2023.
- MACHADO FILHO, S. G. et al. Projeto de caixa de devolução 24h: manuseio automático de material bibliográfico na EESC. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 21., 2020, Goiânia. Anais [...] Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2020. p. 1-6. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/files/original/63/6979/SNBU2020_097.pdf. Acesso em: 15 out. 2023.
- MAZZI, G. R. Qualidade de em serviços de biblioteca: um diagnóstico pela percepção do usuário. 2019. Monografia (Curso Superior de Tecnologia em Processos Gerenciais) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, São Carlos, 2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/2yIYNrpIO2WQaWW#pdfviewer. Acesso em: 11 abr. 2023.
- NOGUEIRA, C. B. Inovação pelo Design Thinking no contexto de unidades de informação: o caso da Biblioteca Central da UFGD. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/2981. Acesso em: 8 nov. 2023.
- SILVA, E. G.; ARAUJO, E. M. de; COLETTA, T. das G. Programa de educação de usuários: análise de 20 anos sob a perspectiva de indicadores internacionais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais […] Salvador: UFBA, 2018. p. 449-462. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/27708/3/SNBU%20final%202.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
- SILVA JUNIOR, A. de S.; FERREIRA, I. N. C.; SALCEDO, D. A. Da gestão tradicional para a cultura de gestão de projetos em bibliotecas: o caso das Instituições de Ensino Superior do Recife. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 427–447, 2019. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1234. Acesso em: 19 out. 2023.
- SPUDEIT, D. F. A. de O.; FERENHOF, H. A. A aplicação do PMBOK® na gestão de projetos em unidades de informação. Informação & Informação, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 306–330, 2017. DOI: 10.5433/1981-8920.2017v22n1p306. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/21357. Acesso em: 12 mar. 2024.