Vol. 20 (2024)
Melhores Trabalhos GT6 ENANCIB 2022/2023

The influence of literary reading and public policies on the professional training and performance of school librarians: a comparative study between Brazil and Colombia

Fabiana Sala
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
Bio
Cláudio Marcondes de Castro Filho
Universidade de São Paulo
Bio

Published 2024-08-12

Keywords

  • School library,
  • School librarian,
  • Professional training,
  • Literary reading,
  • Public policies

How to Cite

Sala, F., & Castro Filho, C. M. de. (2024). The influence of literary reading and public policies on the professional training and performance of school librarians: a comparative study between Brazil and Colombia. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–26. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2049

Abstract

This study investigates the training of school librarians in public universities in São Paulo (Brazil) and Antioquia (Colombia), highlighting essential competencies to promote literary reading and understand the impact of public policies on their performance. Recognizing the importance of comprehensive training, including technical and pedagogical knowledge, the research aims to analyze the competencies of these professionals in these regions, considering the influence of literary reading and public policies. The study is justified by the need for adjustments in Library Science curricula, emphasizing the role of school libraries in promoting equal access to information and culture. It contributes to improving the reality of librarians in São Paulo, Brazil, and Antioquia, Colombia, addressing the demands of their academic communities.Using qualitative methods such as content analysis, literature review, and semi-structured interviews, the research seeks to capture the perceptions and views of school librarians, aiming to enhance the educational process for these professionals. The study highlights challenges in the training of school librarians in Brazil, emphasizing the need for an integrated approach, requiring technical and emotional competencies, knowledge of public policies, and a focus on promoting reading. In Colombia, the emphasis is on the training of the "teacher-librarian" with a pedagogical focus and integration of the library into the educational system. It is concluded that a more holistic and integrated training is crucial to address the evolving challenges in this professional field, especially in Brazil.

References

  1. AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS [AASL]. Disponível em: https://www.ala.org/aasl/. Acesso em: 30 nov. 2022.
  2. ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Leitura, mediação e apropriação da informação. Disponível em: https://ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=12. Acesso em: 14 jan. 2022.
  3. ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Bibliotecário escolar: seu perfil, seu fazer. In: SILVA, Rovilson José da; BORTOLIN, Sueli. Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006.
  4. BURGOS, Fernando; SANTOS, Marinella. Guia de gestores públicos: como implementar e manter bibliotecas com recursos públicos. Disponível em: http://www.euquerominhabiblioteca.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Guia_de_Gestores_2020.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.
  5. CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 169-191.
  6. CLASSIFICAÇÃO BRASILEIRA DE OCUPAÇÕES (CBO). Ministério do Trabalho. Bibliotecário: competências pessoais. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/ResultadoFamiliaParticipantes.jsf. Acesso em: 28 jun. 2022.
  7. CORTÊ, Adelaide Ramos; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília: Briquet de Lemos, 2011.
  8. FARIAS, Christianne Martins. CUNHA, Miriam Vieira da. O bibliotecário escolar e suas competências. Informação e Sociedade, João Pessoa, v. 19, n. 1, p. 29-35, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1787. Acesso em: 03 mar. 2022.
  9. FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Alfonso. Construindo o conceito de competência, Revista de Administração Contemporânea, v. 5, p. 183-196, Ed. Especial, 2001.
  10. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
  11. GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
  12. KIDD, David Comer; CASTANO, Emanuele. Reading literary fiction improves theory of mind. Science, v. 342, n. 6156, oct. 2013.
  13. LOWI, Theodore. American business, public policy, case studies and political theory. World Politics, 16 jul. 1964.
  14. MEDEIROS, Raílla Glenda. O perfil do bibliotecário escolar: um estudo de caso na Biblioteca Visconde de Sabugosa do NEI-CAp/UFRN. 2019. 75 f. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/39900. Acesso em: 03 mar. 2022.
  15. ORNELLAS, Adriana da Silva. O bibliotecário de referência e a necessidade de uma atuação empática na contemporaneidade: uma análise sobre a influência da leitura literária. 2014. 132 f. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) – Centro de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/11823. Acesso em: 14 jan. 2022.
  16. ORNELLAS, Adriana da Silva.; ALENCAR, Patrícia Vargas. A relação entre a empatia e a prática da leitura literária e sua influência para o bibliotecário de referência. In: Anais... ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., João Pessoa: ENANCIB, 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/2892/1059. Acesso em: 14 jan. 2022.
  17. OSORIO, Luis Bernardo Yepes. Biblioteca y lectura en la colombia del año 2001: para herir susceptibilidades. Revista Interamericana de Bibliotecología (Colombia), v. 24, n. 1, 2001. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/84078. Acesso em: 23 nov. 2022.
  18. PERRENOUD, Philippe. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
  19. PERRENOUD, Philippe. O desenvolvimento da prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed, 2002.
  20. RASTELI, Alessandro. Mediação da leitura em bibliotecas públicas. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marília, 2013.
  21. REPISSO, Cecilia. Integracion maestro-bibliotecario a partir de la interdisciplinariedad de la literatura infantil, Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 15, n. 2, jul./dec., 1992. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/83453. Acesso em: 4 mar. 2022.
  22. SAAVEDRA, María Fernanda Campo. Prólogo. In: Ministerio de Educación Nacional. La biblioteca escolar que soñamos: construyendo una política pública para las bibliotecas escolares en Colombia. Bogotá: Río de las Letras, 2014, Libros maestros del PNLE. Disponível em: https://bibliotecadigital.colombiaaprende.edu.co/info/la-biblioteca-escolar-que-sonamos-hacia-la-construccion-de-una-politica-publica-para-las-bibliotecas-escolares-de-colombia-00368945?locale=es. Acesso em: 03 dez. 2022.
  23. SALA, Fabiana. Políticas públicas do livro, leitura e biblioteca escolar no Brasil: das iniciativas federais à implementação municipal. 2018. 266 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Ciência e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Educação, Presidente Prudente, 2018.
  24. SALA, F; CASTRO FILHO, Cláudio Marcondes de; ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Formação humanista: o papel da leitura literária na atuação do bibliotecário escolar. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021017, 2021. DOI: 10.20396/rdbci.v19i00.8666294. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8666294. Acesso em: 4 mar. 2022.
  25. SALA, Fabiana. Formação do bibliotecário escolar no contexto das universidades públicas de São Paulo e Antioquia. 2023. 318 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Faculdade de Ciência e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marília, 2023.
  26. SECCHI, Leonardo. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2010.