Vol. 21 (2025)
Artigos

Information management and podcast ethnography: basis to update an academic podcast

Francisco Edvander Pires Santos
Universidade Federal do Ceará
Bio
João Otávio Gomes Silveira
Universidade Federal do Ceará
Bio
Evandro Leandro Lima Sales
Universidade Federal do Ceará
Bio
Luiz Allan Silvestre de Oliveira
Universidade Federal do Ceará
Bio
Ariádila Matos Mesquita
Universidade Federal do Ceará
Bio

Published 2025-01-10

Keywords

  • Podcast,
  • Podosphere,
  • Academic library

How to Cite

Santos, F. E. P., Silveira, J. O. G., Sales, E. L. L., Oliveira, L. A. S. de, & Mesquita, A. M. (2025). Information management and podcast ethnography: basis to update an academic podcast. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 21, 1–24. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2002

Abstract

This article was based on the transition of an academic podcast managed by librarians from 2019 to 2023, which has been produced five seasons. As a theoretical approach, it presents 10 theses published in Brazil, which prove how recent the researches carried out on podcasts are. As a research method, podcast ethnography was applied from its EEE triangulation - Explore, Engage and Examine -, which were used to analyze and evaluate the content produced to an academic podcast consolidated on podosphere. In this respect, through this method, five seasons of the podcast were analyzed successfully, besides the proposal of 10 phases that made its transition possible. This transition was caused by migrating the hosting platform, from PodCloud to Podcastics, and by updating the title of the podcast in 2023. After that, some conclusions are discussed, such as: the virtual environment of the podosphere can be compared to an exponentially growing digital audio library, and there are possibilities for developing research about the information management on podosphere.

References

  1. ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Tradução: José Fonseca. Consultoria, supervisão e revisão técnica: Bernardo Lewgoy. Porto Alegre: Bookman: Artmed, 2009.
  2. BORGES, Mauro. Explorando o uso de plataformas digitais de mídia social por empresas para co-criação com consumidores. Orientação: ngela Freitag Brodbeck. 2011. 212 f. Tese (Doutorado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/30135. Acesso em: 15 ago. 2023.
  3. DEMARTINI, Felipe. Em alta desde 2019, podcasts multiplicam gêneros e dinheiro no Brasil. Canal Tech, [São Paulo], 3 dez. 2020. Disponível em: https://canaltech.com.br/entretenimento/especial-em-alta-desde-2019-podcasts-multiplicam-generos-e-dinheiro-no-brasil-175681. Acesso em: 2 jun. 2023.
  4. FARKAS, Meredith G. Social software in libraries: building collaboration, communication, and community online. Medford, N. J.: Information Today, 2007.
  5. FÁVARI, Cesira Elisa de. Narrativas benjaminianas: discrição e engenhosidade como figuras pedagógicas possíveis. Orientação: Paula Ramos de Oliveira. 2020. 172 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/202133. Acesso em: 15 ago. 2023.
  6. FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. Orientação: Arnon Alberto Mascarenhas de Andrade. 2013. 337 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14448. Acesso em: 15 ago. 2023.
  7. GARCIA, Angélica Gonçalves. Histórias de vida, histórias de luta: as memórias das lutas populares nas periferias de São Paulo. Orientação: Luís Guilherme Galeão da Silva. 2022. 213 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Direitos e outras Legitimidades, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8161/tde-03112022-182018/pt-br.php. Acesso em: 15 ago. 2023.
  8. GRIBL, Heitor. Radioblog na escola: uma proposta para os multiletramentos. Orientação: Denise Bértoli Braga. 2014. 223 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/946222. Acesso em: 15 ago. 2023.
  9. JALES, Andressa Kaline Ferreira Araújo. Tecnologias assistivas sobre infecções sexualmente transmissíveis para pessoas cegas: validação de conteúdo e semântica à luz de David Ausubel. Orientação: Richardson Augusto Rosendo da Silva. 2020. 196 f. Tese (Doutorado em Enfermagem na Atenção à Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Departamento de Enfermagem, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30761. Acesso em: 15 ago. 2023.
  10. KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Tradução: Daniel Bueno. Revisão técnica: Tatiana Melani Tosi e Raúl Ranauro Javales Júnior. Porto Alegre: Penso, 2014. E-book. Edição do Kindle.
  11. LAS CASAS, Alexandre Luzzi. Cocriação de valor: conectando a empresa com os consumidores através das redes sociais e ferramentas colaborativas. São Paulo: Atlas, 2014.
  12. LUNDSTRÖM, Markus; LUNDSTRÖM, Tomas Poletti. Podcast ethnography. International Journal of Social Research Methodology, v. 24, n. 3, p. 289-299, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1778221. Acesso em: 24 abr. 2023.
  13. OLIVEIRA, Jacqueline Mary Soares de. “O perdão que ele me pediu nunca me limpou”, circuitos de violência contra as mulheres: o registro de uma cartografia. Orientação: Márcia Santana Tavares. 2022. 147 f. Tese (Doutorado em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismos) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismos, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35579. Acesso em: 15 ago. 2023.
  14. PAIXÃO, Yan Navarro da Fonseca. O uso da narrativa transmídia no ensino de Geografia. Orientação: Hindenburgo Francisco Pires. Coorientação: Xosé Manuel Souto González. 2016. 205 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geografia, Centro de Tecnologia e Ciências, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13242. Acesso em: 15 ago. 2023.
  15. PODCAST. In: BIBLIOTECA DIGITAL BRASILEIRA DE TESES E DISSERTAÇÕES. Brasília, DF: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, 2023. Disponível em: https://bit.ly/podcast-na-bdtd. Acesso em: 15 ago. 2023.
  16. PODOSPHERE. In: COLLINS Dictionary. [S. l.]: Collins, 2023. Disponível em: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/podosphere. Acesso em: 14 abr. 2023.
  17. RAMASWAMY, Venkat; OZCAN, Kerimcan. O paradigma da cocriação. Tradução: Maria Lucia de Oliveira. São Paulo: Atlas, 2016.
  18. ROGERS, David L. Transformação digital: repensando o seu negócio para a era digital. Tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. São Paulo: Autêntica Business, 2021.
  19. SARKAR, Tanmay De. Introducing podcast in library service: an analytical study. VINE, v. 42, n. 2, p. 191-213, 2012. Disponível em: 10.1108/03055721211227237. Acesso em: 12 mar. 2023.
  20. SILVA, Luana Viana e. Jornalismo narrativo em podcasting: imersividade, dramaturgia e narrativa autoral. Orientação: Carlos Pernisa Júnior. 2022. 282 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14264. Acesso em: 15 ago. 2023.
  21. SPOTIFY for Podcasters Summit. São Paulo: Spotify Studios, 2019. Podcast, 34 episódios. Disponível em: https://open.spotify.com/show/0MP5I0nVsnQbfKD8f682Ff. Acesso em: 10 abr. 2023.
  22. TRINDADE, Rodrigo. Com gigantes por trás, 2019 é o novo "ano do podcast" no Brasil. Tilt UOL, São Paulo, 20 ago. 2019. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2019/08/20/2019-e-o-ano-dos-podcasts-no-brasil.htm. Acesso em: 2 jun. 2023.
  23. YOSHIMOTO, Eduardo. Gênero, sexualidade e midiatização no ensino de Sociologia: podcast escolar produzido com educandas e educandos do Ensino Médio. Orientação: Paulo Rennes Marçal Ribeiro. 2020. 312 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/202684. Acesso em: 15 ago. 2023.