Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
Published 2023-12-18
Keywords
- Private school library,
- Strategic planning,
- Librarian competencies,
- Library management
How to Cite
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Its presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work.
References
- ALMEIDA, Maria Christina Barbosa de. Planejamento de Bibliotecas e Serviços de Informação. 2. ed. rev. e ampl. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2005.
- ALVES, Márcia Valéria; OLIVEIRA, Magali Araújo Damasceno de. Gestão de Unidades de Informação: o bibliotecário como gestor e líder. BiblioCanto, Natal, v. 2, n. 1, p. 70-82, 2016.
- BARBALHO, Célia Regina Simonetti. Planejamento Estratégico: uma análise metodológica. Informação & Informação, Londrina, v. 2, n. 1, p. 29-44, 1997. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1608 Acesso em: 02 abr. 2022.
- BARBALHO, Célia Regina Simonetti. Planejamento Estratégico para Unidades de Informação. São Paulo: Polis: Associação Paulista de Bibliotecários, 1995.
- BARBOSA, Everton Rodrigues; LIRA, Raquel Alexandre de; VIERA, Angel Freddy Godoy; VARVAKIS, Gregório. Uso de Fontes de Informação no Monitoramento dos Ambientes Organizacionais: subsídios para o planejamento estratégico em bibliotecas universitárias brasileiras. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 442-472, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/81170. Acesso em: 02 abr. 2022.
- BORGES, Mônica Erichsen Nassif. O Essencial para a Gestão de Serviços e Produtos de Informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 5, n. 2, p. 115-128, 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2007/2128. Acesso em: 02 set. 2022.
- CAMPELLO, Bernadete Santos. Biblioteca Escolar: conhecimentos que sustentam a prática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
- CAMPELLO, Bernadete Santos et al. A Biblioteca Escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
- CÔRTE, Adelaide Ramos e; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca Escolar. Brasília, DF: Brique de Lemos, 2011.
- FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Biblioteca Pública: princípios e diretrizes. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2010.
- GARCEZ, Eliane Fioravante. As Competências do Bibliotecário na Educação Básica: reflexões a partir de proposta de rede. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 19, n. 4, p. 3-24, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/37574. Acesso em: 15 abr. 2022.
- INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND IN STITUTIONS. Manifesto IFLA/UNESCO para Biblioteca Escolar. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf Acesso em: 02 abr. 2022.
- MACIEL, Alba Costa; MENDONÇA, Marília Alvarenga Rocha. Bibliotecas como Organizações. Rio de Janeiro: Interciência, 2006; Niterói: Intertexto, 2006.
- MORO, Eliane Lourdes da Silva et al. (org.). Biblioteca Escolar: presente! Porto Alegre: Evangraf/CRB-10, 2011. Disponível em: http://www.bibliotecaescolarpresente.org.br/biblioteca.pdf. Acesso em: 15 jul. 2022.
- OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças de. Planejamento Estratégico: conceitos, metodologia e prática. São Paulo: Atlas, 2010.
- SÁ, Roseana Trindade; GONÇAVES, Kayalla Winnie Carvalho; COELHO, Rayanne Ferreira. Planejamento Estratégico em Biblioteca Escolar: a atuação do bibliotecário intraempreendedor. Revista Bibliomar, São Luís, v. 19, n. 1, p. 38-55, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/141841. Acesso em: 05 abr. 2022.
- SILVA, Karol Almeida da; SILVA, Luciana Cândida da. Competências Essenciais Demandadas aos Bibliotecários-gestores que Atuam em Bibliotecas Universitárias: um estudo dos profissionais de Goiânia-GO. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 17. 2012, Gramado. Anais Eletrônico [...], Gramado: [s.n.], 2012. p. 1-15. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6098. Acesso em: 10 abr. 2022.
- SILVA, Maria Weilanny Pinheiro da. Gestão Estratégica em Bibliotecas: solução para a recuperação da informação. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v. 3, n. 2, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/69464. Acesso em: 04 abr. 2022.
- VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Formação: competências e habilidades do profissional da informação. In: VALENTIM, M L. P. (org.). Formação do Profissional da Informação. São Paulo: Polis, 2002.