Contributions of Information Science to the design of digital interfaces for user-centered teaching and learning
Published 2023-12-18
Keywords
- Mediation,
- Appropriation,
- Information User,
- Virtual Learning Environment,
- Digital interface
How to Cite
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Virtual learning environments can be seen as devices for social inclusion in the distance learning modality, as they favor the role of students in teaching and learning processes and favor activities to democratize access to Education. But, the students' relationship with the didactic contents depends on an interface to enable interactions and appropriation of contents in digital format. The research starts from the hypothesis that the design of this interface needs to meet requirements linked to the needs and expectations of the user, according to assumptions of Information Science and aimed to investigate the requirements for design and implementation of digital interfaces centered on users of these environments. This is an exploratory research with a qualitative approach, based on the literature analysis and case study of a virtual learning environment used in technical education. It is concluded that studies and theoretical and methodological contributions of Information Science are essential to understand the mediation process present in the user-system relationship and, as a result, a proposal is presented for a set of guidelines to implement interfaces that can facilitate the process of appropriation of information by users of virtual learning environments.
References
- AMIEL, Tel; OREY, Michael; WEST, Richard. Recursos Educacionais Abertos (REA): modelos para localização e adaptação. ETD Educação Temática Digital, [S. l.], v. 12, p. 112–125, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922011000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 dez. 2022.
- BARRETO, Aldo de Albuquerque. Uma quase história da ciência da informação. DataGramaZero, Revista de Ciência da Informação, Brasília, v. 9, n. 2, p. 1–15, 2008. Disponível em: http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/162/1/Barreto%205.pdf. Acesso em: 2 dez. 2022.
- CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.
- CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Usuário, não! Interagente. Proposta de um novo termo para um novo tempo. Encontros Bibli:, revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 23, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n41p23. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p23/28292. Acesso em: 2 dez. 2022.
- GONZÁLEZ TERUEL, Aurora. Los estudios de necesidades y usos de la información: fundamentos y perspectivas actuales. Gijón: Trea, 2005.
- GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação. Brasília, DF: IBICT, 1994.
- KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8a ed. Campinas: Papirus, 2012.
- LEMOS, André. Cibercultura: Alguns pontos para compreender a nossa época. Em: Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003. p. 11–23.
- LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. de Carlos Irineu da Costa. 3a ed. São Paulo: Editora 34, 1999.
- MACHI, Lawrence Anthony; MCEVOY, Brenda. The literature review: six steps to success. 2a ed. Thousand Oaks-CA: Corwin, 2012.
- MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 7 ed. Prefácio de Néstor García Canclini. Tradução de Ronald Polito, Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.
- OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Recepcion televisiva: tres aproximaciones y una razón para su estudio. Em: Cuadernos de comunicación y prácticas sociales. México: Universidad Iberoamericana, Programa Institucional de Investigación en Comunicación y Práctica Sociales, 1991.
- PICHÓN-RIVIÈRE, Enrique. O processo grupal. 6a ed. Tradução Marco Aurélio Fernandes Velloso. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
- PRESSMAN, Roger. Engenharia de software. 7a ed. Porto Alegre: AMGH, 2011.
- RABELLO, Rodrigo. Leituras sobre usuário e uso de informação na Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 4, p. 152–184, 2013.
- RAMOS, Lucia Maria Sebastiana Veronica Costa. Potencial de inserção das redes de informação científica nos processos de ensino-aprendizagem em ambientes virtuais de aprendizagem. 2015. Tese (Doutorado). FUJINO, Asa (orient) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
- RODRIGUES, Laudiceia Lino de Alencar. Requisitos para a concepção de interfaces digitais disponibilizadas a usuários de ambientes virtuais de aprendizagem: um estudo a partir dos contextos de uso. 2018. Dissertação (Mestrado em Organização, Mediação e Circulação da Informação) -Escola de Comunicações e Artes. dos Santos, Marcelo (orient.) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. DOI: 10.11606/D.27.2018.tde-26122018-172059. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27163/tde-26122018-172059/publico/LaudiceiaLinodeAlencarRodriguesVC.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
- SHNEIDERMAN, Ben. O laptop de Leonardo: como o novo Renascimento já está mudando a sua vida. Tradução de Vera Whaterly. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
- SMIT, Johanna Wilhelmina. A informação na Ciência da Informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 84–101, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/download/48655/52726. Acesso em: 30 jan. 2023.
- SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de software. 9a ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.
- SOUSA, Margarida Maria De; FUJINO, Asa. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior: desafios perspectivas. Em: ANCIB 2009, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: ANCIB: Ideia, 2009.
- VYGOTSKY, L. S. Pensamento E Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
- YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
- ZAHARIAS, Panagiotis. Usability in the Context of e-Learning: A Framework Augmenting ‘Traditional’. Em: Sociological and Philosophical Aspects of Human Interaction with Technology: Pensilvânia: IGI Global, 2011. p. 121–144. DOI: 10.4018/978-1-60960-575-9.ch006.