Understandings, types and means of combat:: a study of fake news with a corpus of librarians
Published 2025-05-28
Keywords
- Fake news,
- Conteúdo enganoso,
- Falso contexto,
- Biblioteca
How to Cite
Copyright (c) 2025 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
It analyzes the understanding and means adopted by school and college librarians in the city of Ceilândia (Federal District) to combat fake news. It addresses the spread, types and verification of fake news. It identifies, among the results, according to a semi-structured questionnaire, using the inductive method, that librarians keep up to date via news channels and that misleading content is the most well-known type of fake news, but false context received more examples. The conclusion is that librarians understand what fake news means, use checking environments, advocate training, warn about safe sources and guide students on checking information.
References
- ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, Nashville, v. 31, n. 2, p. 211-36, jan./jun. 2017. Disponível em: https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.31.2.211. Acesso em: 9 jul. 2024.
- ALMEIDA, Raquel de Queiroz. Fake news: arma potente na batalha de narrativas das eleições 2018. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 70, n. 2, p. 9-12, abr. 2018. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252018000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 9 jul. 2024.
- ALMEIDA, Amanda Holtz de Brito; BORGES, Kátia Regina Macêdo. De cortina de fumaça à opinião pública as táticas comunicacionais do governo bolsonaro. In: XLII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 42., Belém, 2019. Anais [...]. Universidade Federal do Pará, 2019. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1626-1.pdf. Acesso em: 9 jul. 2024.
- AOS FATOS. Fátima. Aos Fatos. Rio de Janeiro, 2021 Disponível em: https://www.aosfatos.org/fatima/. Acesso em: 9 jul. 2024.
- ARDUINO, Luiz Guilherme de Brito; MORAES, Vânia de. A transmissão de fakenews como um recurso de propagabilidade durante a campanha eleitoral de 2018. In: XXIV CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 24., 2019, Vitória. Anais [...]. Universidade de Taubaté, 2019. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/sudeste2019/resumos/R68-0374-1.pdf. Acesso em: 9 jul. 2024.
- BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 2, p. 30–50, 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/772.
- Acesso em: 12 jul. 2024.
- BORDALLO, Emanuelle; BARROS, Henrique Sales. Golpistas simulam sorteios e ‘lives’ de famosas para promover perfis no Kwai. Agência Lupa, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/2022/03/11/golpistas-live-kwai/. Acesso em: 09 jul. 2024.
- CATRACA LIVRE. Site falso imitando G1 divulga pílulas para capacidade cognitiva. Catraca Livre. Cidadania, São Paulo, 2017. Disponível em: https://catracalivre.com.br/cidadania/site-falso-imitando-g1-divulga-pilulas-para-capacidade-cognitiva/. Acesso em: 09 jul. 2024.
- COSTA, Samuel. #Verificamos: Foto viral de manifestação é de 1991 e foi tirada em Moscou, não no Canadá. Agência Lupa, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/2022/02/07/verificamos-manifestacao-canada-moscou/. Acesso em: 09 jul. 2024.
- FIGUEIREDO, Nice Menezes de. O Bibliotecário de Referência: métodos e técnicas de ensino. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 1984. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/36463. Acesso em: 09 jul. 2024.
- FREITAS, André Lage; SANTANA, Orivaldo. Apresentação: Machine Learning: desafios para um Brasil competitivo. Computação Brasil - Revista da Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre, p. 7-10, 6 jun. 2019. Disponível em: https://www.sbc.org.br/images/flippingbook/computacaobrasil/computa_39/pdf/CompBrasil_39_180.pdf. Acesso em: 02 jul. 2024.
- KOHN, Karen; MORAES, Cláudia Herte de. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital. In: XXX CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 30., 2007, Santos. Anais [...]. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2007. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1533-1.pdf. Acesso em: 02 jul. 2024.
- MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro.; NOGUEIRA, Erika Cristina Dias. Estratégias de visibilidade utilizadas por movimentos sociais na internet. Comunicação Midiática, Bauru, v. 7, n. 2, p. 138-161, 2012. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/291. 02 jul. 2024.
- METZ, Rachel. The fight to stay ahead of deepfake videos before the 2020 US election. CNN Business, Atlanta, 2019. Disponível em: https://edition.cnn.com/2019/06/12/tech/deepfake-2020-detection/index.html. Acesso em: 02 jul. 2024.
- MONTEIRO, Rafael. Detector de Fake News. Fakecheck. São Paulo, 2018. Disponível em: https://nilc-fakenews.herokuapp.com/. Acesso em: 9 jul. 2024
- PROJETO COMPROVA. Comprova: jornalismo colaborativo contra a desinformação. Empresa foi multada por pagar propinas, não por fraudar urnas eletrônicas. Projeto Comprova, São Paulo, 2022. Disponível em: https://projetocomprova.com.br/. Acesso em: 9 jul. 2024.
- SANTANA, Gislane Pereira; SIMEÃO, Elmira Luiza Melo Soares. Notícias falsas: origens, meios de disseminação, contextos e enfrentamento. In: VIII SEMINARIO HISPANO BRASILEÑO DE INVESTIGACIÓN EN INFORMACIÓN, DOCUMENTACIÓN Y SOCIEDAD, 8., 2019, São Paulo. Anais [...]. Centro de Difusão Internacional da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.repositorio.unb.br/bitstream/10482/37895/1/ARTIGO_NoticiasFalsasOrigens.pdf. Acesso em: 9 jul. 2024
- SEIBT, Taís. Jornalismo de verificação como tipo ideal: A prática de fact-checking no Brasil, 2019. 265 f. Tese (Doutorando em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/193359. Acesso em: 9 jul. 2024
- SIMÃO, Renan Borges. Firehosing: por que fatos não vão chegar aos bolsonaristas. Revista Le Monde Diplomatique Brasil, São Paulo, v. 137, 2019. Disponível em: https://diplomatique.org.br/firehosing-por-que-fatos-nao-vao-chegar-aos-bolsonaristas/. Acesso em: 9 jul. 2024
- SILVA, Júlia Rodrigues da; LOPES, Larissa Barcelar Pontes; SILVA, Márcio Bezerra da. A presença das fake news em mídias sociais: um extrato de publicações sobre a Covid-19 no Facebook. Revista Fontes Documentais, Aracaju, v. 3, p. 537–546, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/354640814_A_presenca_das_fake_news_em_midias_sociais_um_extrato_de_publicacoes_sobre_a_COVID-19_no_Facebook. Acesso em: 3 jul. 2024.
- SULIMAN, Mohamed. How to disrupt the fake news market. Project Syndicate, Nova Iorque, 2022. Disponível em: https://www.project-syndicate.org/commentary/steps-to-disrupt-online-fake-news-market-by-mohamed-suliman-2022-03?barrier=accesspaylog. Acesso em: 5 jul. 2024.
- THOTA, Aswini; TILAK, Priyanka; AHLUWALIA, Simrat; LOHIA, Nibrat. Fake news detection: a deep learning approach. SMU Data Science Review, Dallas, v. 1, n. 3, p. 1-20, 2018. Disponível em: https://scholar.smu.edu/datasciencereview/vol1/iss3/10/. Acesso em: 5 jul. 2024.
- WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg: Council of Europe, 2017. 109 p. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c. Acesso em: 12 jul. 2024.
- ZAMITH, Fernando. O clickbait no ciberjornalismo português e brasileiro: o caso português. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIBERJORNALISMO, 6. 2019, Porto. Anais [...]. Universidade do Porto, Faculdade de Letras, Porto, 2019. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/130312/2/430799.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.