Vol. 21 (2025)
Melhores Trabalhos do CBBD 2024

To become a teacher and researcher in the field of Librarianship, Information Science intertwined with the field of Education.

Gisela Eggert Steindel
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Published 2025-05-27

Keywords

  • Ensino superior,
  • Identidade,
  • Docência em Biblioteconomia,
  • História da Biblioteconomia (Brasil)

How to Cite

Steindel, G. E. (2025). To become a teacher and researcher in the field of Librarianship, Information Science intertwined with the field of Education. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 21, 1–15. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2122

Abstract


This is a narrative of becoming a teacher and researcher of books and libraries, anchored in formative studies in the field of library science, information science and history of education. With a theoretical-methodological approach of Cultural History, it assumes the type of documentary research using institutional and personal sources. The results indicate a path to become a teacher/researcher beyond the classroom, whether in the supervision of academic work - undergraduate and graduate studies - and extension activities. It is concluded that becoming a teacher and researcher makes it possible to reinvent oneself every semester, year: - as a person, teacher, researcher, advisor. In this direction, perhaps students will (re)invent themselves over time, as people, professionals, teachers, researchers and advisors.

References

  1. AMARILHA, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, Natal: EDUFRN, 1997.
  2. CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 5.ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
  3. CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
  4. EGGERT-STEINDEL, Gisela. Cadernos de acompanhamento estudantes TCC: 2005, 2006 e 2007, [Manuscritos].
  5. GATTAZ, André Castanheira. Braços da resistência: uma história oral da imigração espanhola. São Paulo: Xamã, 1996.
  6. GOODSON, Ivor Frederck. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, Antonio (Org.) (2007). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2007.
  7. HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (2007) (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2007.
  8. NASSAR, Raduan. Lavoura arcaica. 3. ed. rev. pelo autor. 12. ed. impressão. São Paulo: Cia das Letras, 1989.
  9. NÓVOA, Antonio. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2007.
  10. _____________. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2007.
  11. PEREIRA, Marcos Villela. A estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar sobre a subjetividade do professor. Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil, 1996.
  12. QUEIROZ, Maria Isaura Pereira. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação. São Paulo: T. Queiroz, 1991.
  13. _______________. Relatos orais: do “indizível” ao “dizível”. In: SIMSON, Olga de Moraes Von (Org.). Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Paulo: Vértice. Ed. Revista dos Tribunais, 1988.
  14. SIMSON, Olga de Moraes Von (Org.). Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Paulo: Vértice. Ed. Revista dos Tribunais, 1988.
  15. WARDE, Mirian Jorge. Diário de uma orientadora de teses. In: BIANCHETTI, Lucidio (Org.). Trama & texto: leitura crítica escrita criativa. Passo Fundo (RS): Plexus; EDIUPF, 1996.