Vol. 20 (2024)
Melhores Trabalhos do SNBU 2023

Framework Serviços Fundamentais para BU com enfoque nos ODS da Agenda 2030: relato da elaboração e utilização do instrumento

Tatiana Rossi
Universidade Federal de Santa Catarina
Bio
Marli Dias de Souza Pinto
Universidade Federal de Santa Catarina
Bio

Published 2024-08-10

Keywords

  • Services,
  • Management of libraries,
  • University libraries,
  • Framework,
  • Sustainable Development Goals

How to Cite

Rossi, T., & Dias de Souza Pinto, M. (2024). Framework Serviços Fundamentais para BU com enfoque nos ODS da Agenda 2030: relato da elaboração e utilização do instrumento. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–18. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2051

Abstract

The present study aimed to present to the library community and other readers interested in this topic, the preparation and instructions for using the Framework Core Services for University Libraries with a focus on the Sustainable Development Goals. It is characterized as descriptive research. One of the justifications for its preparation focuses on proposing improvements, reformulation or adaptation of services provided in university libraries. The elaboration of the Framework composed of 163 services gathered from documentary and bibliographical research is presented. Instructions for applying it are demonstrated, which is available in an Excel workbook with the aim of being flexible and easy to apply for small and large libraries. It is believed that with the implementation of the Framework, libraries can maintain services aligned with the informational and sociocultural needs of users and contribute to achieving the United Nations' global initiative, through the Sustainable Development Goals.

References

  1. BACALGINI, Bruna; SILVA, Márcia Terra da. Redefinição do conceito de serviço de bibliotecas universitárias perante as mudanças tecnológicas. Espacios, Caracas, v. 36, n. 12, p. 1-14, 2015. Disponível em: http://www.revistaespacios.com/a15v36n12/15361207.html. Acesso em: 14 mar. 2024.
  2. BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2010.
  3. BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, v. 191-A, p. 1, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 mar. 2024.
  4. BRASIL. Decreto nº 3.890, de 1º de Janeiro de 1901. Approva o Codigo dos Institutos Officiaes de Ensino Superior e Secundario, dependentes do Ministerio da Justiça e Negocios Interiores. Diário Oficial da União: seção 1, Capital Federal, p. 447, 25 de janeiro de 1901. 13. República. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-3890-1-janeiro-1901-521287-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 14 mar. 2024.
  5. BRASIL. Ministério da Educação. Perguntas Frequentes: Secretaria de Regulação e Supervisão da Educação Superior – SERES. Brasília, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/perguntasfrequentes/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres. Acesso em: 20 fev. 2024.
  6. FEBAB. Bibliotecas por um mundo melhor: Agenda 2030. São Paulo, 2018. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/4563. Acesso em: 14 mar. 2024.
  7. GERALDO, Genilson. Agenda 2030 e as bibliotecas: universalização, aplicabilidade e planejamento. Revista Eletrônica da ABDF, Brasília, v. 5, n. 2, p. 41-61, jul./dez. 2021. Disponível em: https://revista.abdf.org.br/abdf/article/view/174. Acesso em: 20 fev. 2024.
  8. IFLA. As bibliotecas e a implementação da Agenda 2030 da ONU. Netherlands, [2019a]. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/documents/libraries-un-2030-agenda-toolkit-pt.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.
  9. IFLA. Acesso e oportunidade para todos: como as bibliotecas contribuem para a agenda 2030 das Nações Unidas. Netherlands, [2019b]. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-pt.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.
  10. LEMOS, Antônio Agenor Briquet de. Bibliotecas. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CALDEIRA, Paulo da Terra. Introdução às fontes de informação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 101-119.
  11. MARQUEZ, Joe; DOWNEY, Annie. Service design: an introduction to a holistic assessment methodology of library services. Journal of Library User Experience, Michigan, v. 1, n. 2, p. 1, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3998/weave.12535642.0001.201. Acesso em: 14 mar. 2024.
  12. NAÇÕES UNIDAS: Brasil. Articulando os programas de Governo com a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: orientações para organizações políticas e a cidadania. Brasília, 2018. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-10/Publica%C3%A7%C3%A3o%20Articulando%20os%20ODS_REQ_ID_6998.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
  13. NAÇÕES UNIDAS: Brasil. Os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Brasília, 2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 20 fev. 2024.
  14. NAÇÕES UNIDAS: Brasil. Recursos. Publicações. A ONU e o meio ambiente. Brasília, 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91223-onu-e-o-meio-ambiente. Acesso em: 14 mar. 2024.
  15. PASSOS, Ketry Gorete Farias dos. Inovação tecnológica em bibliotecas universitárias no Brasil: ações estratégicas. 2019. 349 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/215709. Acesso em: 14 mar. 2024.
  16. ROSSI, Tatiana. Framework para diagnóstico e análise dos serviços de bibliotecas universitárias: um enfoque nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2023. 384 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação, Florianópolis, 2023. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PCIN0316-T.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
  17. TANUS, Gabrielle Francinne de S. C.; OLIVEIRA, Elaine Diamantino; PAULA, Maianna Giselle de. Concepções de uma biblioteca do século XXI: protagonismo da Biblioteca Professora Etelvina Lima (ECI-UFMG). Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp. CBBD 2017, p. 1712-1730, dez. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/868/904. Acesso em: 14 mar. 2024.
  18. TOMHAVE, Benjamin L. Alphabet Soup: Making Sense of Models, Frameworks, and Methodologies. [S. l.], 2005. Disponível em: http://www.secureconsulting.net/Papers/Alphabet_Soup.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.