Vol. 20 (2024)
Melhores Trabalhos GT6 ENANCIB 2022/2023

Information literacy in brazilian professional master's degrees in information science: an analysis based on the open educational resources developed

Cícero Luciano Félix
Universidade Federal do Cariri
Bio
David Vernon Vieira
Universidade Federal do Cariri
Bio

Published 2024-08-12

Keywords

  • Information Science,
  • Information Literacy,
  • Professional master,
  • Information literacy educational resources,
  • Open educational resources

How to Cite

Luciano Félix, C., & Vernon Vieira, D. (2024). Information literacy in brazilian professional master’s degrees in information science: an analysis based on the open educational resources developed. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–28. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/2040

Abstract

The research addresses Information Literacy (IL) in the context of Professional Master's Degrees from Brazilian Postgraduate Programs in the field of Library and Information Science. The goals is to map and analyze the open educational resources developed by the dissertations presented and made available in the institutional repositories and/or in the programs' databases. It is characterized as documentary, exploratory research with a quantitative and qualitative approach. The research corpus consists of 32 dissertations developed on the subject and 33 open educational resources identified in the period from the beginning of brazilian professional master's degrees in the field of Library and Information Science until the year 2023. It can be seen that Information Literacy is a recent phenomenon in the context of brazilian professional master's degrees in the field of Library and Information Science, a fact which is due to the young age of the brazilian professional master's degrees themselves in the area, and that the open educational resources developed are varied, each developed with the aim of serving a specific audience, problem and dissemination. It is observed that the breadth of open educational resources developed and the range of possible applications for IL demonstrated in the body of the research highlights, to evidence the requirement to intensify the development of IL educational resources in brazilian professional master's degrees in the area, bringing positive repercussions to society considering their adherence, impact, applicability, innovation and complexity. As this is a subject that has been little explored, it is recommended that further research be carried out in order to better understand the contribution of educational resources delivered by brazilian professional master's degrees in the field of Information Science.

References

  1. AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential committe on information literacy: final report. Chicago: ALA, 1989. Disponível em: http://www.ala.org. Acesso em: 04 dez. 2022.
  2. BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em Informação: cenários e espectros. Memória e Informação, v. 2, n. 1, p. 29-50, jan./jun. 2018.
  3. BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2.ed. Bauru: Cá Entre Nós, 2007.
  4. BRASIL. Ministério da educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Documento de área: Comunicação e Informação. [Brasília]: CAPES, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/comunicacao-pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
  5. BRASIL. Ministério da educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Documento de área: ensino. [Brasília]: CAPES, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
  6. BRASIL. Ministério da educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Diretoria de Avaliação (DAV). Ficha de Avaliação dos Programas Acadêmicos e Profissionais. Área 46: Ensino. [Brasília], 2020. Disponível em:
  7. https://bit.ly/3QmR3Pz. Acesso em: 05 fev. 2024
  8. BRASIL. Ministério da educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Diretoria de Avaliação (DAV). Ficha de Avaliação dos produtos técnicos e tecnológicos. Documento área: comunicação e informação. [Brasília], 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/producao-tecnica-area-de-cinf-pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
  9. CAMPELLO, Bernadete. A competência informacional na educação para o século XXI. In: CAMPELLO, Bernadete et al. biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte : Autêntica, 2002. p. 9-11.
  10. CAMPELLO, Bernadete. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003.
  11. CAREGNATO, Sônia Elisa. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, jan./dez. 2000. Disponível em: http://eprints.rclis.org/11663/1/artigoRBC.pdf. Acesso em: 07 dez. 2022.
  12. CARVALHO, Jonathas. Os mestrados profissionais na ciência da informação no Brasil. Revista Biblioo: cultura informacional, [s.l.], nov. 2016. Disponível em: https://biblioo.info/trajetorias-e-perspectivas/. Acesso em: 30 maio 2023.
  13. DE LUCCA, Djuli Machado; VITORINO, Elizete Vieira. Competência em informação e suas raízes teórico-epistemológicas da Ciência da Informação: em foco, a fenomenologia. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. 3, p. 22-48, set./2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/3317. Acesso em: 04 dez. 2022.
  14. DOURADO, Josi Fernandes; COLOMBO, Angélica Aparecida. Produtos educacionais: elaboração e validação/avaliação, na perspectiva do ProfEPT IFPR. Curitiba: IFPR, 2023.
  15. DUDZIAK, Elizabeth. Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.
  16. FREITAS, Rony. Produtos educacionais na área de ensino da capes: o que há além da forma?. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 5-20, 2021. DOI: 10.36524/profept.v5i2.1229. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1229. Acesso em: 5 fev. 2024.
  17. INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Open Educational Resources and Libraries: a briefing. [S.l.]: IFLA, [2019]. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/clm/news/oer_ifla_brief.pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
  18. KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
  19. LAU, Jesús. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. [S. l.]: IFLA, 2008.
  20. RICHARDSON, Roberto Jerry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. rev. ampl. São paulo: Atlas, 2015.
  21. SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, a. 1, n. 1, p. 1-15, jul., 2009. Disponível em: https://siposg.furg.br/selecao/download/1123/pesquisa_documental.pdf. Acesso em: 15 maio 2023.
  22. SERAFIM, Lucas Almeida. Competências em informação na educação superior: um estudo com os professores do curso de agronomia do campus da UFC no Cariri. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.
  23. SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Competências em informação na contemporaneidade. Revista Analisando em Ciência da Informação, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 67-87 Jan.-Jun. 2013. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/98888. Acesso em: 11 dez. 2022.
  24. SILVA, Edcleyton Bruno Fernandes da; SAMPAIO, Diogo Araújo. O boom informacional: a tecnologia e a gênese da ciência da informação. BiblioCanto, Natal, v. 3, n.2, p. 3 – 16, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/120952. Acesso em: 11 dez. 2022.
  25. VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p.130-141, set./dez., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/NvH6pxqHKCtpWMw6SQR7c8J/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 10 dez. 2022.
  26. VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Florianópolis-SC: EdUFSC, 2020.