Melhores práticas de gestão do conhecimento nos processos organizacionais do serviço de referência das Bibliotecas da PUC-Rio
Published 2025-04-19
Keywords
- Knowledge management,
- Reference service,
- Best Practices,
- COVID-19,
- PUC-Rio
How to Cite
Copyright (c) 2025 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
During the Coronavirus pandemic, libraries had to close their facilities immediately and temporarily, making it impossible to provide in-person services to users. The research aims to analyze and discuss knowledge management practices in products and services developed by the Service and Research Section of the PUC-Rio Libraries and Documentation Division during the Pandemic. This is research with descriptive and exploratory objectives, of an applied nature, of a bibliographic and documentary nature, with a qualitative approach. In developing the theoretical framework, the technique of bibliographical research and analysis was adopted. To collect data, we used the analysis of reports and statistics of services carried out during the isolation period. Knowledge Management practices that remain active in the reference service post-pandemic were analyzed and identified and best practices were recorded through the experience gained. It is worth noting that the best practices presented reinforce successes, record errors so that they are not reproduced, in a continuous learning process, so that the cycle of generating and sharing knowledge multiplies and generates positive results in the organization.
References
- ASIAN PRODUCTIVITY ORGANIZATION (APO). Knowledge management: facilitators’ guide. Tokyo: Asian ProductivityOrganization,2009. Disponível em: Disponível em: http://www.apo-tokyo.org/00ebooks/IS-39_APO-KM-FG.htm. Acesso em: 10 maio 2023.
- ALVES FILHO, Bartolomeu de Figueiredo. Processos organizacionais: simplificação e racionalização. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2011. 183p.
- ACCART, Jean-Philippe. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Brasília: Briquet de Lemos, 2012.
- ALMEIDA, Alivinio et al. Inovação e gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: FGV, 2016.
- BATISTA, Fábio Ferreira et al. Gestão do Conhecimento na Administração Pública. Brasília, IPEA, 2005.
- BATISTA, Fábio Ferreira. Modelo de gestão conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Rio de Janeiro: IPEA, 2012. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/754/1/Modelo%20de%20Gest%c3%a3o%20do%20Conhecimento%20para%20a%20Administra%c3%a7%c3% a3o%20P%c3%bablica%20Brasileira.%20Livro.pdf. Acesso em: 02 maio 2023.
- BRASIL. Decreto n° 6, de 20 de março de 2020. Dispõe sobre o reconhecimento para devidos
- fins da ocorrência do estado de calamidade pública. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/DLG6-2020.htm. Acesso em: 22 de jun. 2023.
- BUSINESS PROCESS MANAGEMENT PROFESSIONALS (BRASIL). BPM CBOK: guia para gerenciamento de processos denegócios. Corpo comum de conhecimentos. 1. ed. ABPMP. Brasil. BPM CBOK versão 3.0. 2013. 453p. Disponível em http://c.ymcdn.com/sites/www.abpmp.org/resource/resmgr/Docs/ABPMP_CBOK_Guide__Portuguese.pdf . Acesso em: 15 maio 2023.
- DAMIAN, Ieda Pelogia Martins. ; VALENTIM, Marta. Ligia. Pomim. ; OLIVEIRA, Marcos Leandro de. Planejamento de processos de mudança nas dimensões da cultura organizacional. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 12, p. 97-116, 2022.
- DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
- GATTORNA, John. Strategic Supply Chain Alignment: Best Practice in Supply Chain Management, 1st ed., Vermont: Gower. 1998.
- GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
- GONÇALVES, José Ernesto Lima. As empresas são grandes coleções de processos. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 6- 19, jan./mar. 2000.
- GRAHAM, Morris, LEBARON, Melvin. The horizontal revolution. San Francisco: Jossey-Bass, 1994.
- GROGAN, Denis. A prática do serviço de referência. Brasília: Briquet de Lemos, 2001.
- HARVARD Business School. Faculty & Research, 2023. Disponível em: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/profile.aspx?facId=6563. Acesso em: 03 jul. 2023.
- KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014. 193 p.
- LOPEZ, Gabriela.; ELDRIDGE, Steve. A working prototype to promote the creation and control of knowledge in supply chains. International Journal of Networking and Virtual Organisations, v. 7, n. 2-3, p. 150-162, 2010.
- LOSS, Leandro. Práticas de GC versão SBGC. São Paulo, s.d. Disponível em: http://www.sbgc.org.br/uploads/6/5/7/6/65766379/praticas_de_gc_versao_sbgc.pdf. Acesso em: 26 de jun. 2023.
- MANGANOTE, Edmilson. J. T. Organização, sistemas e métodos. 2.ed. Campinas: Alínea, 2001.
- MARTIRE, Tayane Cristina. As práticas de Gestão do conhecimento: estudo de caso na Petrobras. UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA, Dissertação. Salvador, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/7945/1/Dissertacao_MARTIRE%20Taya%20ne.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.
- MICHAEL, Rosemann; BROCKE, Jan vom. Manual de BPM. São Paulo: Grupo A, 2013.
- MISSÃO E MARCO REFERENCIAL. Sobre a PUC-Rio história. s.d. Disponivel em: https://www.puc-rio.br/sobrepuc/historia/. Acesso em: 10 jun.2023.
- NONAKA Institute of Knowledge. Employment, 2023. Disponível em: http://nonaka-ik.org/en/nonaka. Acesso em: 03 jul. 2023.
- NONAKA, Ikujiro. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, United States, v. 5, n. 1, p. 14-37, 1994. Disponível em: https://www.lamsade.dauphine.fr/~giard/Organization_Science_Nonaka94.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
- NONAKA, Ikujiro.; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica dainovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
- OLIVEIRA, Antonio Jose Barbosa de; CRANCHI, Daniela Carvalho. O papel da biblioteca universitária como espaço de afiliação estudantil e o bibliotecário como educador e agente inclusivo. Informação & Sociedade: Estudos, v. 27, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/32654. Acesso em: 28 mar. 2023.
- PÁDUA, Elisabete Matallo M. De. O processo de pesquisa. In: Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 1997. p. 29 – 89. (Coleção Práxis).
- PAULA, Marciléia Aparecida de; VALLS, Valéria Martin; Mapeamento de Processos em Bibliotecas: Revisão de Literatura e Apresentaç ão de Metodologias. Rev. digit. bibliotecon. cienc. inf., Campinas, SP, v.12, n.3, p.136-156, set/dez. 2014. ISSN 1678-765X. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1598. Acesso em: 21 maio.2023.
- PEREIRA, l. F. Project Management Learning System: um modelo para a gestão de conhecimento na gestão de projectos alinhado com o PMBoK. Doutoramento no Programa de Sociedade da Informação e do Conhecimento na Universidade Pontifícia de Salamanca CAMPUSde Madrid, 2007. Disponível em http://kmol.online.pt/teses/per04.pdf. Acesso em: 23 mai. 2023.
- PRADO, Maria de Lourdes et al. Desafios à Implantação da Gestão do Conhecimento: a Questão Cultural nas Organizações Públicos Federais Brasileiras. Santa Catarina.
- RODRIGUEZ, Martius Vicente. Gestão do conhecimento e cultura organizacional. 2. ed. rev. atual. e ampl. Rio de Janeiro: GrupoIbmec Educacional, 2017.
- SILVA, Carlos Roberto Ernesto da. Orientação profissional, mentoring, coaching e counseling: algumas singularidades e similaridades em práticas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 299-309, dez. 2010.
- SOUSA, Carlos Henrique Silva; GOUVEIA, Luís Manuel Borges. Modelos de gestão do conhecimento em bibliotecas acadêmicas do Brasil: uma análise sistemática. Folha de Rosto: Revista de Biblioteconomia e Ciência da informação, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 41-49, jul./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/396/387. Acesso 19 maio 2023.
- SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, SP: Cortez, 2007.
- STRAUHS, Faimara do Rocio. Gestão do conhecimento nas organizações. Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná: Aymará Educação, 2012. 128 p.
- TAKEUCHI, Hirotaka.; NONAKA, Ikujiro. (Org.) Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.
- VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Londrina: Infohome, 2004. 3p.
- VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Gestão da informação e gestão do conhecimento em ambientes organizaciona is: conceitos e compreensões. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/119521. Acesso em: 28 mar. 2023.
- VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Ambientes e fluxos de informação. In: Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p.13-22.
- WENGER, Etienne; MCDERMOTT. Richard; SNYDER, William M. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston, Mass: Harvard Biblioteca Universitária siness School, 2002.