Vol. 20 (2024)
Artigos

Audiobook platforms in Brazil: perspectives and perceptions

Suellen Souza Gonçalves
Universidade Federal de Minas Gerais
Bio
Patrícia Nascimento Silva
Universidade Federal de Minas Gerais
Bio

Published 2024-05-11

Keywords

  • Audiobooks,
  • Recovery,
  • Representation,
  • Platforms

How to Cite

Gonçalves , S. S., & Nascimento Silva, P. (2024). Audiobook platforms in Brazil: perspectives and perceptions. Revista Brasileira De Biblioteconomia E Documentação, 20, 1–27. Retrieved from https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1968

Abstract

The audiobook corresponds to oral information recorded in audio using the voice of a human narrator or artificially generated. With the evolution of information and communication technologies, the supports for audiobooks also changed and a new trend emerged in relation to audiobooks that were demanded by readers in search of another access option, integrating reading with the execution of other activities. In this context, this research sought to investigate which are the most accessed audiobook platforms in Brazil and the behavior of readers in relation to their adherence, access and use. For this purpose, an exploratory research was carried out, using an online form, sent to groups of reading clubs between April and May 2023. The results obtained had a national reach and pointed to the platforms most used today. With regard to the representation and retrieval of information on the platform, the main functionalities used by the participants were identified, in addition to the indication of positive points and points to be improved. It is concluded that the study made it possible to investigate the current scenario of audiobooks in the country and how it has been outlined with access on platforms. As future studies, it is intended to investigate in detail methods and techniques of organization and representation for this type of service and propose improvements in the field of information science.

References

  1. Audio Publishers Association. Audiobook listening remains strong in 2020 as publisher report ninth straight year of double-digit growth. 2020. APA. Disponivel em: https://www.audiopub.org/uploads/pdf/Consumer-and-Sales-Survey-Press-Release-2021-FINAL.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.
  2. BAL, Vera-Yurievna. Sound books in the modern publishing industry. 2019. Tekstknigaknigoizdanie, v. 17, pp. 91-101. Disponível em: https://doi.org/10.17223/23062061/17/7. Acesso em: 16 jun. 2023.
  3. BARBOSA, R. O. Ouvidos para ler: contextualizando audiolivro, leitura e entretenimento. 2017. Revista Brasileira de História da Mídia, Vol. 6, Nº 01,
  4. jan/jul. 2017. Disponível em: doi:10.26664/issn.2238-5126.60120176072. Acesso em: 02 jun. 2023.
  5. BASTOS, Simone. La recuperación automática de información jurídica: metodologia de análises lógico-sintáctico para la lengua portuguesa.1994. 382 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação)- Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 1994. VIVÍSSIMO. About Vivíssimo. Disponível em: . Acesso em: 24 nov. 2006.
  6. BUARQUE, Daniel. Já ouviu um livro? Obras narradas são a nova aposta do mercado editorial. Folha de S. Paulo online, São Paulo, 09 de julho de 2017. Seção Ilustríssima Disponível em:http://folha.com/no1899123 Acesso em: 18 de junho de 2023.
  7. CESARINO, M. A. N. Sistemas de recuperação da informação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, v. 14, n. 2, 1985. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/76506. Acesso em: 20 jun. 2023.
  8. COLBJØRNSEN, Terje. The accidental avant-garde: audiobook technologies and publishing strategies from cassette tapes to online streaming services. 2015. Disponível em: doi: 10.1386/nl.13.83_1. Acesso em: 16 jun. 2023.
  9. CORDÓN-GARCÍA, José-Antonio. Leer escuchando: reflexiones en torno a los audiolibros como sector emergente. 2018. AnuarioThinkEPI, v. 12, pp. 170-182. Disponível em: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.23. Acesso em: 16 jun. 2023.
  10. ENGELEN, J. Marketing Issues related to Commercial and Specialised Audiobooks, including Digital Daily Newspapers. 2009. Disponível em:
  11. https://elpub.architexturez.net/doc/oai-elpub-id-161-elpub2009. Acesso em: 02 jun. 2023.
  12. FERRAZ, Mariana. Audiobook como recurso de ensino para estudantes com
  13. dislexia na área de língua portuguesa. 2023. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, Bauru, 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/242660. Acesso em: 02 jun. 2023.
  14. FONSECA, George Henrique Godim da. Ciência de dados: recuperação de Informação. Programa de Pós-Graduação para Engenheiros - USIMINAS. Minas Gerais: Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.
  15. FUJITA, M. S. L. Análise e síntese documentárias para compreensão de leitura de textos didáticos: uma proposta de aplicação do sistema de indexação precis. Informare: Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, v. 5, n. 1, 1999. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/41921. Acesso em: 20 jun. 2023.
  16. FURINI, Marco. Digital audiobook: From passive toactivepursuit. 2008. disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11042-007-0183-y. Acesso em: 16 jun. 2023.
  17. GARCÍA-RODRÍGUEZ, Araceli. El papel de las plataformas de distribución y venta en la promoción del libro electrónico infantil y juvenil. 2013. Anales de documentação, v. 16, n. 1. Disponível em:
  18. http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/166601. Acesso em: 16 jun. 2023.
  19. GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
  20. HAVE, Iben; PEDERSEN, Birgitte-Stougaard, The audiobook circuit in digital publishing: Voicing the silent revolution. 2020. New media &society, v. 22, n. 3, pp. 409-428. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1461444819863407. Acesso em: 15 jun. 2023.
  21. IZCARA-TEMPRANO, Arrate; GÓMEZ-DÍAZ, Raquel; GARCÍA-RODRÍGUEZ, Araceli. Audiolibros digitales infantiles y juveniles: características en plataformas de préstamo y de distribución y venta. 2021. Profesional de la información, v. 31, n. 2, e310209. Disponível em: https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.09. Acesso em: 15 jun. 2023.
  22. LANCASTER, F. W. Information retrieval systems: charactistics, testing and evaluation. 2. ed. New York, NY: Wiley, 1978.
  23. MAGADÁN-DÍAZ, Marta; RIVAS-GARCÍA, Jesús I. El audiolibroen España: ¿industria o modelo de negócio?. 2020.Profesional de la información, v. 29, n. 6. Disponível em: https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.25. Acesso em: 15 jun. 2023.
  24. MOREIRA, J. M. Questionários: teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2004.
  25. MOOERS, C. Zatocoding applied to mechanical organization of knowledge. American Documentation, v.2, n.1, 1951, p.20-32.
  26. PARKER, Geoffrey G.; VAN ALSTYNE, Marshall W.; CHOUDARY, Sangeet Paul. Plataforma: A revolução da estratégia. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016.
  27. PICCINO, E. Um breve histórico dos suportes sonoros analógicos. Sonora, v. 1, n. 2, p. 1–25, 2010.
  28. RESÉNDIZ, Perla Olivia Rodríguez. El audiolibro digital y las alternativas de lanarración sonora.2022. Austral Comunicación, 11(2), 1-25. https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1102.rod. Acesso em: 02 jun. 2023.
  29. RIZAL, Daviq et al. Audiobooks as media to increase listening and speaking skills: a qualitative systematic review. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.24252/Eternal.V81.2022.A14. Acesso em: 02 jun. 2023.
  30. SARACEVIC, Tefko. Information science. Journal of the American Society for Information Science, Washington, v.50, n. 12, p. 1051-1063, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1999)50:12<1051::AID-ASI2>3.0.CO;2-Z Acesso em: 02 jun. 2023.
  31. SCHITTINE, Denise. Audiolivros: desafios de produção, voz do narrador e público-leitor. 2022. Scripta, 26(56), 256-269. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p256-269. Acesso em:16 jun. 2023.
  32. SNELLING, M. The Audiobook Market and Its Adaptation to Cultural Changes. 2021. Pub Res Q 37, 642–656. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12109-021-09838-1. Acesso em: 16 jun. 2023.
  33. SUÁREZ QUICENO, Carlos.; CASTAÑO MUÑOZ, Wilson. . El audiotexto, una forma de oralidad terciaria y una experiencia alternativa de lectura. 2023. Revista Interamericana De Bibliotecología, 46(1), e347133. Disponível em: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v46n1e347133. Acesso em: 16 jun. 2023.
  34. VASCONCELLOS, Liliana; GUEDES, Luis. E-surveys: Vantagens e limitações dos questionários eletrônicos via internet no contexto da pesquisa científica. 2007. In X semead: Seminários em administração da FEA-USP. Disponível em: http://sistema.semead.com.br/10semead/sistema/ resultado/trabalhosPDF/420.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.
  35. WALLIN, Elisa Tattersall. Reading by listening: conceptualising audiobook practices in the age of streaming subscription services. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-06-2020-0098. Acesso em: 16 jun. 2023.
  36. WALLIN, Elisa Tattersall. Audiobook routines: identifying everyday reading by listening practices amongst young adults. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-06-2021-0116. Acesso em: 16 jun. 2023.
  37. WALLIN, Elisa Tattersall. Audiobook apps: exploring reading practices and technical affordances in the player features. 2022. Informationr, VOL. 27 no. 4, Dec., 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47989/irpaper943. Acesso em: 16 jun. 2023.
  38. WALLIN, Elisa Tattersall; NOLIN, Jan. Time to read: Exploring the timespaces of subscription-based audiobooks. 2019. New Media & Society, 22(3), 470–488. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1461444819864691. Acesso em: 16 jun. 2023.